Geçmişden Günümüze Gelen Efsaneler, Destanlar, Söylenceler, Mitoloji, Hikayeler, Masallar , Türk folklorik motifler, şehirlerin efsaneleri,öyküleri

Trabzon Yöresinde ki Kayalarla İlgili Söylenceler

| Salı, Kasım 4
Trabzon yöresinde belirli kayalarla ilgili inanmalar vardır. Bu konu ile ilgili olarak aşağıda kayalar ile ilgili söylenceleri bulabilirsiniz


Gugul Taş:


Trabzon merkez ilçe, Maçka Akçaabat’ın kesiştiği noktada, tosunlu köyü sınırları içindedir. Kendi ismi anılan tepenin zirvesinde bulunmaktadır. Tepenin köye bakan yamacı kayalık ve kayanın üzerinde yaklaşık on metre yükseklikte, yumurta biçiminde dikeyine duran bir kayadır. Tepenin deniz tarafında kilise kalıntısı vardır. Mehmet Yürük'ün (Akoluk/Trabzon) anlatımına göre gugul taşın şöyle bir hikâyesi vardır. “Zamanın birinde insanlar toplanarak gugul taşı yuvarlarlar. Fakat sabahleyin baktıklarında, gece tekrar taş yerine gelmiş”. Taşın yerinde Allah tarafından durulduğuna inanılır.

Şahin Kayalar:


Ziganoy olarak bilinen Başkurt, Sevimli köyü mıntıkasındadır. Fakir bir insanı zamanında köyünden kovarlar. Fakir insan kayalık bölgeye gelince burası benim tapulu mülküm diyerek yerleşir. Köyden kovulan adamın ismi Şahin olduğu için “Şahin Kayaları” olarak isim alır.

Kocakarı Kayaları:


Sürmene yaylalarına çıkarken Soğuk sudan az yukarıdadır. Ali Rıza Temelli'nin (Soğuksu Mahalle/Sürmene) anlatımına göre hikâyesi şöyledir. “Yaylalara Nisan ayı sonunda çıkılır. Fakat bu kayalara ismini veren kocakarı küçük (Şubat) ayında koyun ve keçilerini alarak yaylaya çıkmaya karar verir. Etrafındakiler her ne kadar bu ayda yaylaya çıkılmaz diye ikna etmeye çalışsalar da ikna edemezler. (Küçük ayı ........ vak vak eder oğlanım) Küçük ayı bana vız gelir anlamında bir söz söyleyerek yola koyulur. Bugün kayaların bulunduğu mevkiye gelince fırtınaya tutularak donarak ölürKocakarı Kayalarını anlatılan şahıs "ben bu manzarayı gördüm. Önde kayadan yıkılmış bir insan ve arkasında yüzünün üstüne yıkılmış yirmi, otuz kadar hayvan şeklinde kaya var " diyor

Gelin Güvey Taşı:


Trabzon Boztepeden bakılınca Maşatlık üstünde iki taş vardır. “Kaynatası gelinine beddua eder. Evden çıkan gelinin eşi takip etmeye başlar. Kayaların olduğu yere gelince ikisi de taş olur. Gelinin gözü taşa tepeden çıkarak yansır

Zincirli Kaya:


Arsin yeni yaylada bulunur. Uçurumlu bir kayadır. Kayalığın aşağıya yakın kesiminde bir mağara vardır. Mağaranın içinden değişik sesler gelir. Korkudan dolayı mağaraya girilmemektedir. Anlatan Metin Kurt (Fındıklı Köyü/Arsin)

Uzun Kaya:


Arsin Fındıklı köyündedir. Dörtgen şeklinde yaklaşık kırk metre yüksekte bir kayadır. Kayanın içinden sesler geldiğine inanılır. Ayrıca kayanın parçalanmadığına da inanılır.

Nal İzi Olan Kayalar:


Trabzon yöresinde tesbit ettiğim en ilginç kaya inanmalarıdır. Hz. Ali’nin atının nal izlerinin olduğu kayalar:

Merkez ilçe, Maçka Akçaabat’ın kesiştiği noktada Akca köyle, Kaynarca köyünün sınır bölgesinde “Yosma Düzü” denen yerde bir kayada Hz. Ali’nin atının nal izi olduğuna inanılır. Hikâyesi şöyledir. “Bu bölgede bir ejderha vardır. İnsanlar ejderhadan kurtulamaz. Hz. Ali gelir ejderhayı dağdan kovar. Kaçan ejderhayı vurur. Ejderha batar ve battığı yer göl olur. Çakır göl”.

Of, Sürmene hududunda yayla yolunda sokak dibi denen mevkide bir kayada Hz. Ali’nin atının nal izi olduğuna inanılır. Bu gün yol genişlediği için bu kaya kaybolmuştur.

Aynı inanmada Maçka ilçesinde bir mağara ile ilgili olarak söylenir. Mağaranın yerini tesbit edemedim.

Muzır Dağı Şehitlik Kayaları:


Sürmene Harmantepe yaylasında Taşharman denilen yerde şehit olduğu bilinmiyor. Eskiden yaya olarak yaylaya çıkış ve inişte Taşharman denilen yere gelince taş yığınına taş atardık. “Yerden bir taş alıp geri geri giderek yığınağa atınca yorgunluğun gideceğine inanılırdı.”

Bu şehitliğin durumunu Nazım Bilgin’in oğlu Mehmet Bilgin ortaya çıkarmış ve Muzır Dağı savaşı adı ile Trabzon İl Kültür müdürlüğü yayınlamıştır. Daha önce yayladaki ilk ev şenlik olmamıştır ve Cuma sabahları şehitlikte ezan okunduğuna inanılırdı. “Okunan ezanı duyanlar vardır”.


alıntı

6 okur dedi ki:

Amatör Gezgin'in Gezi Notları dedi ki...

Yazınız gerçekten çok ilginçti. Böyle şeylere meraklı olduğum için keyifle okudum. Bende Maçka'da şöyle bir kayaya rastladım http://tatilname.blogspot.com/2008/10/smela-yolundaki-ilgin-kaya.html acaba bana mı öyle geldi yoksa biliyorsanız bu kayanın da bir hikayesi var mı?

iltiriş dedi ki...

muhakkak o kayanın da bir hikayesi vardır yöre insanlarınca anlatılan araştırmak lazım eğer benden önce bulursanız blogumda yer vermek isterim ilgili yazımı trabzonturkocagi.com dan alıntılamıştım kimbilir belki onlar biliyordur

Adsız dedi ki...

slm,ben akcaabat`dan.yasar. benim bir hikayem var, yada duydum diyeyim. ballikaya diye bir kaya var akcaabat yaylarda biyerde ama hangisi bilmiyrum. anlatilana göre, dagda bir hazine varmis, ama birisi cikmaya calisirken dag sallaniyormus ve arilar o kisinin cevresini sararmis, o kisi ya yere düsermis.
benim dedem ve bir arkadasi gitmisler bu daga, ve yazdigim gibi olay yasamislar.
simdi derim ki korkutmak icin dediler ama dedem allah adamidir, yani yalani malani yoktur. yani bilmiyorum dedeme inanirim. bu kayayi arastirirmisiniz, saygilarimla

Adsız dedi ki...

kusra bakmayın ben hiç beyenmedim ben efsane arıyodum ama burada 1 tane efsane yazıyo oda ilğinç degil bildiğimiz şeyler bunlar biraz değişik şeyler yazın lütfen :S

Adsız dedi ki...

çok güzel efsaneler

Adsız dedi ki...

çok güzel efsanelerdi

Yorum Gönder