Geçmişden Günümüze Gelen Efsaneler, Destanlar, Söylenceler, Mitoloji, Hikayeler, Masallar , Türk folklorik motifler, şehirlerin efsaneleri,öyküleri

Şahitler Kayası Efsanesi

| Cuma, Nisan 18
Balkan Türklerinin anlattığı efsanelerden biride Şahitler Kayası Efsanesi'dir

...Şu dağın eteğinde bir köy, köyün de deli dolu bir çobanı varmış. Çobanlığına diyecek yokmuş ama, bir var ki, huyunu suyunu beğenmediklerinin ineğini danasını gütmezmiş. Yıllardan bir yıl, bu köye bir kıran girer. Sürü koymaz kırar geçirir. Köyün ağzını bıçak açmaz. Velakin, bizim deli çobanın güttüğü ineklerden birinin burnu bile kanamaz. İneklerin bir tüyüne bile zarar gelmez.

Elde iyiler çok ya kötüler de yok değil. Çoban, köyün gözü kendi sürüsünün içinde iken “Elemtere fiş, kem gözlere şiş” demeyi akletmez. İneklerden birine nazar değer. Gülsüm Aba’nın ineği buzağıladıktan üç gün sonra “çat” diye çatlar...
Çoban o akşam dağdan dönünce köyün alt başında bu kara haberi alır, neye uğradığını bilmez. Seğirtir oraya gider.

Görür ki ne görsün, sarı inek serilmiş orta yerde yatıyor, yavru buzağı da orta yerde meleyip duruyor. Gülsüm Aba dersen, kanı iliği kurumuş, iki eli böğründe kalmış. Çoban utana sıkıla:

-Gül Aba, Gülsüm Aba! Bir kaza belâ savmışsın, bunla geçmiş olsun. Veren Allah yine verir. Sakın meraklanayım deme. Körpeyi düşünüyorsan, onu da bana bırak. Ben her sabah omuzuma vurur dağa götürürüm onu. Ne sanki yumruk kadar karını var. Sabah bir, akşam iki emerse dişleri otu çöpü kesecek olur der.

Dediğini de eder. Günlerce buzağayı omuzunda götürür, omuzunda getirir yola yokuşa vurmaz. Kendi avucu içinde suyunu içirir, o kadar inek içinde bir yavruyu geçindirir. Dizinin dibinden, gözünün önünden ayırmaz. Buzağı kısa sürede fıstık gibi olur.

Bir öğle vakti otururken gaflet gelip kısa bir süre dalıverir. O ara buzağı takılır bir ineğin peşine tırmanır dağa doğru. Çoban gözünü açınca bunu görür fırlar peşine fakat huysuzlanan inek yanındaki danaya boynuzunu takınca zavallı danayı uçurumdan aşağı yuvarlar. Çoban yetişip danayı ölümden kurtarır fakat dananın bir ayağı kırılır. Gülsüm aba çok üzülür üzüntüsünü belli etmez ama komşuları Gülsüm Aba’nın oğlunu fitlerler.

Oğlan orta yerde ağzına geleni söyleyip çobana bağırır. “Yok inek vurduydu, yok
dağdan yuvarlandıydı, sen bu kavalı kavaklara çal, bu mavalı başkalarına oku, beni kandıramazsın. Mutlak deliliğin tutmuş, bir taş atıp sen kırmışsındır. Hani şahidin? Kim gördü, seni yalancı...
deyince çoban ne diyeceğini şaşırır:

buna şahit der. Sonra başını köyün tepesine doğru dikilen koca dağa kaldırarak:
-Hey dağlar, taşlar! Allah için siz söyleyin, bu böyle olmadı mı? Sarı buzağının ayağını kara öküz vurup kırmadı mı? Diye seslenir.

Olacak olur ya, o anda iki kaya parçası dağdan koparak köyün üstüne doğru
yuvarlanmaya başlamaz mı. Çoban olduğu yerde göğsünü gere gere şahitlerini karşılar ama, ötekiler koydunsa bul yerinde. Pabucunu bırakıp kaçan kaçana. O günden sonra bu dağın adı “Şahitler Kayası” kalır

Prof. Dr. Nimetullah Hafız, Bulgaristan Türk Halk Edebiyatı Metinleri

30 okur dedi ki:

Cananhanım dedi ki...

Sorumluluk sahibi insanlara karşı bile kötülük edebilecek insanlar her zaman vardır. Yüce Rabbim bizi kötü niyetli insanlardan korusun. Zor anlarımızda bize şahitlik edecek iki kaya parçası bulamayabiliriz.

iltiriş dedi ki...

her zaman bu tür insanlar olmuştur. Allah yardımcımız olsun
ben bilmiyorum nedendir yapmadığım bir şey hakkında yanımda birileri konuşsa sanki beni suçluyorlarmış gibi hissederim ve çok kötü olurum

Adsız dedi ki...

sorumluluk sahibi olan kişiler ne olursa olsun o ortamda adaletsizlik bile olsa haklı olacaklardır nede olsa yalancının mumu yatsıya kadar yaar

Adsız dedi ki...

yalancının mumu yatsıya kadar yanar

Adsız dedi ki...

ya ama bizim türkçe çalışma kitabında farklı bişey yazıyo hangisi doğru :S :S :S :@

Adsız dedi ki...

ben bunu ödev için aradım ama hiç bişi anlamadım ve hocadan da azar işittim nereye kadar gidecek bu iş internettekilerle ansiklopediler arasında ki bilgilerde dağlar kadar yer var

Adsız dedi ki...

çoooooooooooooook kıçk

Adsız dedi ki...

ya of ben bu türkçecinin ya hepsi bir farklı bi ödev verir farklı bi ödev werir hep ödev ödev:D

Adsız dedi ki...

Bizim türkçe çalışma kitabında değişik br şekilde verilmiş ...çok sinir etti...

Adsız dedi ki...

yav niye bizim kitablarımıza vermiyorsunuz hadi onu geçtik biraz şu efsaneleri biraz kısalsanız yani demi

Adsız dedi ki...

evet zehra bizim çalışma kitapınddada degişik yazıyodu

Adsız dedi ki...

Yff yine hocadan azar işitcem.ßisim Türkçe Ç.K de böle yasmıo hanqisine inancam bunu yassam salak türkçecii qızar napcam ALLaM ßn !! Arkadaşlar ßi yardım edinde ßana şu efsaneyi buluwerin.

Adsız dedi ki...

haklısın adsız cok saçma odev veriolar ayrıca calışmadada farklı bisey yazıo

Adsız dedi ki...

yorum yok aynen kitapta dava var burda çoban...

asya dedi ki...

iğrenç hiç bir işime yaramadı

Adsız dedi ki...

Zehra arkadaşımıza bende katılıyorum türkçe çalışma kitabında farklı yazıyor acaba hangisi doğru çok sinir bozucu bir durum:(((

Adsız dedi ki...

ya napıcaz öğretmen yarın nie bulşmadın die kızıcak eksi vercek hemen ben valla öğretmene dicem hocam valla bulamadım ben bütün sitelere baktım hiçbirinde yoktu dicemmmm.....

adsız dedi ki...

türkçe çalışmada farklı ama bulamıyorum...

Adsız dedi ki...

türkçe çalıma kitabında farklı verrmiş ben onu istiom

Adsız dedi ki...

türkçe çalışma kitabındaki farklı vermiş ben onu arıyom işime yaramadı bu...

Adsız dedi ki...

türkçe çalışmada farklı ama bulamıyorum...

necati dedi ki...

değişik yok

Adsız dedi ki...

benim istediğim bu deil yauvv kitapta başka burda başka ama başlık aynı bu ne biçim işş yavv???????????

Adsız dedi ki...

evet dediğin gibi türkçe çalışmada farklı

Adsız dedi ki...

evt trk çalışma kitabında farklı yazıyor öf bee canım çıktı haklısnız arkadaşlar

adsız dedi ki...

Bizim türkçe çalışma kitabında değişik br şekilde verilmiş ...çok sinir etti... nöreceeekk biz yaaaaaaa farklı farklı veriolarrrr

Adsız dedi ki...

doğru söylüyolar çalışma kitabında başka bi efsane veriyolarrrrr...:@

büşra dedi ki...

bu efsane den kaç tane var acaba???

D£N!Z dedi ki...

zehraya katılıyorum bizim çalışma kitabımızda başka bir şey yazıyor

Adsız dedi ki...

ama arkadaşlar çk kitabında bizim tamamlamamızı istiyoruz

Yorum Gönder